8 pași pentru a cumpăra o proprietate în Spania ca străin

12 10, 2023

Cumpărarea unei case în Spania ca străin poate părea un proces lung și complicat, dar nu trebuie să fie așa, Casa Spania 24 vă ajută prin tot acest proces.

În acest articol veți găsi o listă detaliată a tuturor pașilor pe care ar trebui să îi ia orice expat (rezident în altă țară), câteva considerații importante și toate taxele și costurile asociate cu procesul de cumpărare.


Cât timp durează?

Procesul de cumpărare a unei proprietăți poate fi împărțit în trei etape diferite, fiecare cu lungimi diferite.

În primul rând, trebuie să vă găsiți casa visurilor. Adică casa care se potrivește cerințelor dvs. și cea pe care o selectați în cele din urmă.

În funcție de cât de pretențios sunteți (și există suficiente motive pentru a fi pretențios aici), acest lucru poate dura de la 1 lună până la un an întreg. Nu vă grăbiţi.

Asigurați-vă că găsiți orașul potrivit și apoi nu analizați doar casa și toate caracteristicile sale interioare, ci și împrejurimile și cât de aproape veți fi de locuri precum transportul în comun, centrele comerciale sau chiar spațiile preferate de petrecere a timpului liber.

Odată ce ați găsit casa potrivită, începe procesul propriu-zis de cumpărare. Acest lucru poate dura de la 2 la 3 luni până când vă primiți cheile.

Cu toate acestea, în marea majoritate a cazurilor, această călătorie va fi prelungită (și astfel creând ultimul și al treilea pas), dacă solicitați o ipotecă. Dacă este cazul, trebuie să adăugați câteva săptămâni în plus, deoarece banca va lua ceva timp pentru a verifica și pregăti toate detaliile care sunt legate.

Recomandarea noastră este să vă planificați întotdeauna în avans și să vă jucați cu anumite marje. Procesul poate dura până la 3 luni, dar este mai bine să vă acordați suficient timp pentru a evita stresul dacă apare vreun inconvenient (ceea ce de obicei se va întâmpla).


1. Vă ajutăm să obțineți NIE

Obținerea numărului NIE este primul pas și de fapt unul dintre cei mai importanți.

NIE este numărul de identificare care vi se acordă ca străin și este esențial pentru orice fel de activitate economică sau tranzacție financiară (cum ar fi cumpărarea proprietății), precum și pentru înregistrarea ca proprietar al casei.

Aplicarea pentru acest număr este destul de simplă și o puteți face din străinătate (la ambasada Spaniei când încă vă aflați în țara de origine) sau direct în Spania.

Există diferite tipuri de NIE și, în funcție de planurile dvs., veți alege una dintre următoarele opțiuni:

• Trebuie să obțineți un NIE nerezident dacă veți achiziționa proprietatea, dar nu veți locui în Spania (adică doar vizitați țara din acest motiv) și sunteți cetățean din afara UE.

• Un NIE rezident dacă urmează să fiți în țară peste 183 de zile pe an (și să cumpărați proprietatea în acest timp), indiferent dacă sunteți UE sau non-UE.

• Și, dacă sunteți din UE, dar veți fi doar în țară pe durata achiziției, puteți obține un NIE temporar.


2. Vă ajutăm să deschideți un cont bancar

Chiar dacă acest lucru nu este 100% necesar, deținerea unui cont bancar în Spania va accelera procesul și va ușura tranzacția în toți diferiții pași.

Acest cont bancar va fi obligat să plătească taxele notariale și toate celelalte costuri asociate.

Și, de obicei, a avea bani în străinătate înseamnă întârzieri importante și complicații suplimentare.

Odată ce aveți NIE, puteți deschide direct un cont la instituția preferată.


3. Facilităm timpul de semnare al contractului

Acum că v-ați găsit casa de vis, puteți negocia un preț cu vânzătorul, sau, mai benefic, este să vă bazați pe un agent imobiliar, deoarece acesta va accelera procesul și chiar va negocia în numele dvs.


4. Facilităm obținerea unui credit ipotecar

Acum că aveți o idee generală, dar mai precisă a prețului total, este timpul să începeți să căutați un credit ipotecar în cazul în care aveți nevoie de unul.

În această etapă, vă sugerăm să începeți să comparați și să alegeți instituția de creditare pe care o veți angaja în cele din urmă.

Înțelegeți diferitele tipuri de rate ale dobânzii și care plan dintre cele oferite este cel pe care îl veți urmări în cele din urmă (întrucât condițiile pot varia drastic).

Dacă luați decizia în această etapă, procesul va fi mult mai ușor mai târziu.

Rețineți că, dacă sunteți nerezident, trebuie să plătiți un avans suplimentar de 15% față de rezidenți.


Obținerea unei evaluări oficiale pentru ipoteca dvs. De ce este asta atât de important?

Deoarece suma totală pe care banca vă va împrumuta se va baza pe rezultatele acestei evaluări (valoarea oficială).

Atunci, în mod ideal, prețul găsit este același pe care ați acceptat să îl plătiți vânzătorului, sau chiar mai mare.

Dacă evaluarea va duce la un preț mai mic, banca vă va împrumuta doar 50 sau 60% din banii evaluați, iar dvs. veți plăti diferența.

Cine se ocupă de această evaluare oficială?

De obicei, banca va sugera sau va oferi propriii specialiști în evaluare, chiar dacă puteți angaja oricând unul din partea dumneavoastră.


Înainte de a merge la notar, va trebui să pregătiți toate actele necesare și să vă asigurați că proprietatea nu suferă de niciun defect.

Care sunt documentele de care veți avea nevoie?

• Așa-numitul „nota simple”. Acest document oferă toate detaliile despre proprietate, cum ar fi foștii proprietari, clasificarea acesteia (dacă este o proprietate rezidențială sau comercială), dacă are datorii sau ipoteci etc.

• ITE („inspección técnica de edificios”), care confirmă faptul că clădirea sau casa este în regulă structural.

• De asemenea, trebuie să verificați dacă proprietatea a avut vreo datorie/e în ultimii ani, deoarece odată ce deveniți proprietar veți fi răspunzător pentru datoriile până în ultimii 3 ani.

• Actul de proprietate („escritura pública”).


5. Explicăm pașii de rezervare

Odată ce ați convenit asupra prețului cu vânzătorul, următorul pas este să semnați ceea ce se numește contract de rezervare sau „contrato de rezerva”.

Acest document, practic, menționează că ați fost de fapt de acord cu prețul și este folosit pentru a confirma că proprietatea va fi scoasă de pe orice platformă online în care se face publicitate (nu o mai afișează) și vânzătorul sau agentul imobiliar trebuie să înceteze să o mai ofere către noi cumpărători.

Contractul de rezervare este utilizat de obicei pentru acele tranzacții în care există o persoană intermediară, întrucât o negociere directă între cumpărător și vânzător nu ar necesita de fapt una.


6. Suntem alături pe toată durata contractului

Acum trecem la un contract cu adevărat important, contractul de depozit sau „contrato de arras”.

Acesta este contractul de cumpărare privată în care demonstrezi un real angajament de a cumpăra casa/apartamentul la prețul convenit.

Pentru ca acest contract să fie valabil, va trebui să plătiți o anumită sumă de bani pentru a vă confirma vânzătorului intenția de cumpărare (care va fi scoasă desigur din plata finală).

Există două variabile principale cu care trebuie să plătiți atunci când vine vorba de contractul de depozit:

• Suma de bani pe care o plătiți cu ea, care de obicei este de 6.000 EUR (chiar dacă puteți negocia și reduce/mărește această sumă).

• Durata contractului. Aici vă recomandăm să fiți întotdeauna de acord cu 90 de zile, astfel încât să aveți suficient timp pentru a lua decizia corectă atunci când angajați un credit ipotecar (căci băncile nu vă vor lua în serios până când nu vor vedea acest contract).

Dar asta nu este tot. Există câteva consecințe negative în cazul nerespectării:

• Dacă vă retrageți după ce ați plătit acest contract de arras, veți pierde acei bani.

• Iar dacă vânzătorul este cel care acum nu dorește să continue procesul, acesta trebuie să restituie aceeași sumă înmulțită cu 2.


7. Mersul la notar și semnarea titlurilor de proprietate

La prima vizită la notar, se va redacta actul de proprietate și contractul cu vânzătorul și va fi martor.

Această parte este crucială pentru dvs., deoarece notarul vă va ajuta să înțelegeți pe deplin toate condițiile contractului, astfel încât să puteți ști ce semnați și conveniți de fapt cu vânzătorul.

Apoi, veți vizita notarul pentru semnarea oficială a actului de vânzare, ultimul pas înainte ca proprietatea să vă fie în întregime.

Cine va participa?

Practic, toate părțile implicate în tranzacție: cumpărătorul, vânzătorul, reprezentantul băncii care va preda cecul cu banii pentru cumpărare, agentul imobiliar și avocatul în cazul în care există, și notarul.

După aceea, veți primi în sfârșit cheile, dar acesta nu va fi încă sfârșitul.


8. Înregistrați proprietatea

În cele din urmă, va trebui să vă înregistrați noua casă în registrul proprietății (ceea ce a impus plata taxelor corespunzătoare, după cum vom vedea mai jos).

Practic, prin acest proces, vă veți identifica ca noul proprietar, ceea ce presupune plata taxei de transfer de proprietate și a taxei de timbru către guvernul regional.

De asemenea, veți transfera dreptul de proprietate asupra diferitelor servicii publice; precum gaz, apă și electricitate.


Costuri și taxe la cumpărarea unei case în Spania

Pe lângă prețul de cumpărare, atunci când cumpărați o proprietate în Spania, va trebui să plătiți și:

• ITP (taxa pe transferul proprietății) în cazul în care proprietatea este la mâna a doua. Procentul exact variază de la o regiune la alta.

• TVA (taxa pe valoarea adăugată) pentru locuințe noi. Adică 10% (indiferent de regiunea în care se află proprietatea). Dar dacă aveți sub 32 de ani și proprietatea va fi reședința dumneavoastră obișnuită, atunci suma este redusă la doar 5%.

• Diferitele taxe notariale.

• Taxe de timbru și taxe de înregistrare a proprietății (în registrul național al proprietății), care este de 1,5%.

• Evaluarea casei (deși s-ar putea să nu ajungeți să o plătiți, banca vă poate percepe aceasta).

• Taxe de avocat în cazul în care angajați unul, care tinde să fie de 1% din prețul de achiziție (chiar dacă depinde de complexitatea tranzacției).

Prin urmare, veți plăti de obicei un plus de 10-12% în plus față de prețul de vânzare.


Cumpărați o casă și obțineți rezidența în Spania

Unul dintre principalele avantaje ale achiziționării unei proprietăți în Spania este că vă puteți obține cu ușurință rezidența datorită acestui lucru.

De ce?

Pentru că dacă investiți minim 500.000 € în imobiliare spaniolă, vi se acordă automat o viză de aur, un permis de ședere pe 2 ani (cu posibilitatea de reînnoire) care vă va permite să trăiți și să lucrați în țară.

Dintre principalele avantaje ale acestei vize, nu trebuie să stați în țară pentru o perioadă lungă de timp pe tot parcursul anului pentru a se reînnoi. Va fi suficient să vizitați Spania o singură dată.


Sfaturi esențiale atunci când cumpărați o casă

Procesul imobiliar poate deveni riscant uneori și puteți avea probleme legale serioase dacă omiteți unele părți.

La Casa Spania 24, departamentul nostru imobiliar este gata să vă ajute și să vă asiste pe tot parcursul procesului.

Trebuie doar să ne trimiteți un e-mail și noi ne vom ocupa de restul!